نصف شدن هزینه خرید تسهیلات مسکن، مشوق جدید بانکی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با تصمیم بانک مسکن، هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی اوراق گواهی حق تقدم به همراه وام جعاله به نصف کاهش پیدا کرد.
خرید اوراق تسه

به گزارش «مجله ملکی دلتا» به نقل خبرآنلاین، مطابق بخشنامه اخیر بانک مسکن، زوجین تهرانی می‌توانند برای خرید یک واحد مسکونی کمتر از ۲۵ سال ساخت تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید اوراق به همراه ۸۰ میلیون تومان وام جعاله از طریق خرید ۴۸۰ فقره برگه اوراق تسه دریافت کنند. پیش از این برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی می‌بایست ۹۶۰ فقره برگه اوراق خریداری می‌شد. با این تصمیم در واقع هزینه دریافت وام به نصف کاهش پیدا می‌کند.

کاهش قیمت اوراق در نگاه اول این امیدواری را ایجاد می کند که شاهد افزایش قدرت خرید مردم باشیم تا در راستای آن معاملات مسکن رونق بگیرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اقساط ماهیانه این تسهیلات حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود که این خود می تواند عاملی بازدارنده باشد.

شاید این سوال برای شما هم مطرح شده باشد که با وام ۴۸۰ میلیون تومانی در چه مناطقی از تهران می‌توان خانه خرید؟ در حال حاضر کمترین متوسط قیمت مسکن در ارزان‌ترین منطقه تهران یعنی منطقه ۱۸ بالغ بر ۱۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است که به طور مثال برای یک آپارتمان ۵۰ متری باید ۷۲۵ میلیون تومان هزینه کرد.

بانک مسکن

از سوی دیگر با نقدینگی حدود ۶۰۰ میلیون تومان می‌توان در بعضی محله‌های جنوبی تهران، آپارتمان خرید. به طور مثال روز ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ در محله بریانک واحدی ۴۱ متری، ۱۵ سال ساخت، طبقه سوم، دارای انباری، بدون پارکینگ و آسانسور به مبلغ ۶۳۰ میلیون تومان آگهی شده است. در واقع وام ۴۸۰ میلیون تومانی ۷۶ درصد قیمت این  خانه را پوشش  می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  رییس اتحادیه املاک از قیمت مسکن می‌گوید

وضعیت بازار مسکن نشان می دهد که در صورتی که قیمت‌ها در بازار مسکن افزایش پیدا نکند، رشد معاملات مصرفی از طریق دریافت وام اوراق در کوتاه مدت می‌تواند به افزایش حدود ۱۰ درصدی معاملات منجر شود.

۸۰ درصد ارزش ملک نباید از مبلغ تسهیلات کمتر باشد

اما با توجه به نرخ متوسط اوراق تسه، زوجین  تهرانی برای دریافت امتیاز تسهیلات ۴۸۰ میلیون تومانی اوراق مسکن باید به طور میانگین ۴۸۰ فقره اوراق ۱۱۲ هزار و ۸۵۳ تومانی خریداری و بدین ترتیب ۵۴ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۴۴۰ تومان هزینه کنند.

بر اساس هزینه‌های قبل از بخشنامه بانک مسکن، این مبلغ ۱۰۵ میلیون تومان بود. نکته دیگر این‌که ۸۰  درصد ارزش ملک که توسط کارشناس بانک تعیین می‌شود نباید کمتر از مقدار تسهیلات باشد. در غیر این صورت حداکثر معادل ۸۰ درصد ارزش ملک تسهیلات پرداخت می‌شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «شهروندان ایرانی در صدر خریداران خارجی املاک در ترکیه» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …