تقاضای مسکن حداکثر سالی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی است

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
۵ شهر جدید در کشور داریم که جمعیت پذیری زیر هزار نفر طی ۲۰ سال دارند اما مجدداً در طرح نهضت ملی مسکن، پروژه‌ها را در همین شهرهای جدید تعریف کرده اند.
۵۰۰ هزار واحد مسکونی

به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از محمدرضا عبدلی – کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، به نظر می رسد هدف گذاری ساخت سالانه یک میلیون مسکن، دقیق نباشد و حداکثر سالی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی کمبود داشته باشیم.

کارشناس مسکن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حمایت‌ها در کشور ما برای خانه دار شدن مردم به برخی حمایت‌های کم اهمیت از جمله تخفیف در هزینه صدور پروانه، برخی مجوزهای نظام مهندسی یا هزینه‌های مالیاتی محدود می‌شود.

عبدلی اظهار داشت: در حال حاضر که ثبت نام نهضت ملی مسکن در جریان است در تعدادی از استان‌ها، اراضی اختصاص یافته به طرح در شهرهای جدیدی تعیین شده که در دو دهه گذشته هم به آنها از سوی مردم توجهی نشده بود.

کارشناس مسکن ادامه داد: تنها چند شهر جدید پیرامون تهران که با استقبال نسبتاً مناسبی از سوی شهروندان مواجه اند، از وضعیت جمعیتی نسبتاً خوبی برخوردارند اما در سایر شهرهای جدید حتی تا یک سوم واحدهای مسکونی موجود نیز سکنه ندارند.

عبدلی گفت: طرح جهش تولید مسکن در هنگام بررسی در مجلس، برخی تغییرات خوب هم داشت از جمله اینکه تأسیس شورای عالی مسکن و صندوق ملی مسکن در این قانون پیش بینی شده است. با این حال تأمین منابع صندوق ملی مسکن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی تصریح کرد: یکی از منابع مالی در نظر گرفته شده برای تأمین اعتبار صندوق ملی مسکن، درآمدهای مالیاتی بخش مسکن است. اما این پایه‌های مالیاتی سال هاست که درباره آنها صحبت می‌شود اما زمینه قانونی برای اجرایی شدنشان وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی:  تامین 1.5 میلیون واحد جهت ساخت مسکن

سالی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تقاضا داریم

سالی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی تقاضا داریم

کارشناس مسکن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هدف گذاری ساخت سالانه یک میلیون مسکن را خالی از توجیه دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس طرح جامع مسکن در حال حاضر به کمتر از ۸۰۰ هزار واحد در سال نیازمندیم. بنابراین به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن حداکثر سالی ۵۰۰ هزار واحد نیاز داریم.

کارشناس مسکن ادامه داد: در زمانی که دولت تمام امکانات خود را برای تکمیل مسکن حمایتی بسیج کرد کمتر از ۲۰۰ هزار واحد توانست بسازد حال که در دوره کمبود شدید منابع مالی هستیم بعید است دولت بتواند تا این تعداد واحد بسازد.

وی گفت: متأسفانه بخش زیادی از اراضی درون شهری بلااستفاده رها شده اند یا در تصرف برخی نهادها قرار گرفته اند. به جای آنکه اراضی درون شهری را به این طرح اختصاص دهیم به الحاق اراضی خارج از شهر به محدوده شهرها روی آورده ایم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نگاهی به وضعیت بازار معاملات مسکن در آذرماه» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …