خریداران ایرانی ملک در ترکیه چقدر زیان کردند؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خریداران ایرانی ملک در ترکیه طی یک سال اخیر نسبت به فرصت مشابه سرمایه‌گذاری خرید ملک در کشورمان بیش از ۶۰ درصد ضرر کرده‌اند!
واحد مسکونی در ترکیه

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، تبلیغات خرید مسکن در کشورهای همسایه هر کسی را ممکن است وسوسه ‌کند تا شانسش را برای سرمایه‌گذاری در این کشورها امتحان کند. بعضی از ایرانی‌ها هم در چند سال گذشته برای سرمایه‌گذاری به سراغ برخی از این کشورها رفته که یکی از آنها ترکیه است.

اما این روزها این کشور از لحاظ اقتصادی حال و روز خوبی ندارد و پول این کشور در حال از دست دادن ارزشش است. این کمتر شدن ارزش لیر به معنی کم شدن ارزش سرمای‌ای است که ایرانی‌ها در این کشور به عنوان مسکن خریداری کرده‌اند.

در گزارش که توسط روزنامه خراسان نوشته شده است،به میزان ضرر افرادی که حداقل در یک سال اخیر در این کشور مسکن خریده‌اند پرداخته شده است.

سقوط لیر نسبت به پول کشورمان

خریداران ایرانی ملک در ترکیه نخستین هدف اصلی‌شان، «سرمایه‌گذاری به قصد کسب بازدهی مثبت» است و در این مسیر، اغلب با «نگاه به روند گذشته بازار ملک» و «تعقیب رفتار دیگران، بدون تحلیل نتیجه اقدام آن ها»، حرکت می‌کنند.
با این حال، نگاهی به اقتصاد ترکیه و کاهش ارزش پول این کشور باعث شده افرادی که در این کشور در مسکن سرمایه گذاری کرده‌اند با ضرر هنگفتی مواجه شوند.
خریداران ایرانی ملک در ترکیه
هم اکنون ارزش لیر در برابر دلار، به پایین‌ترین سطح سقوط کرده به‌ طوری‌ که نرخ برابری دلار در برابر لیر به ۷/ ۱۳ رسیده است. این نرخ برابری در مهر امسال ۲/۹ بود و ارزش لیر به دلار در یک سال گذشته بیش از ۴۳ درصد کاهش داشته که این روند، افزایش نرخ دلار در برابر لیر را به همراه داشته است.
اکنون هر لیر دو هزار و ۲۷۰ تومان است در حالی که سال گذشته هر لیر سه هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و این یعنی در یک سال گذشته ارزش لیر نسبت به پول کشورمان هم کاهش ۳۵ درصدی داشته است.

یک محاسبه برای خریداران ایرانی ملک در ترکیه

بررسی‌ها از داده‌های معتبر درباره متغیرهای اقتصادی بازار مسکن ترکیه و سایر متغیرهای اقتصادی کلیدی این کشور حاکی است: ‌متوسط قیمت مسکن در ترکیه، در فاصله یک سال اخیر حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ یعنی اگر یک خانه را سال گذشته به قیمت دو میلیون لیر خریده باشید، حالا آن خانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار لیر قیمت دارد.
اما هنگام فروش باید مالیات ۳۵ درصدی عایدی سرمایه هم پرداخت کنید که یعنی از فروش این ملک باید حدود ۹۰۰ هزار لیر به عنوان مالیات پرداخت کنید که می شود یک میلیون و ۷۰۰ هزار لیر.
با توجه به قیمت لیر در سال گذشته که ۳۵۰۰ تومان بوده خانه دو میلیون لیری می‌شود هفت میلیارد تومان این درحالی است که با توجه به آن چه گفته شد این خانه با توجه به قیمت لیر که ۲۲۷۰ تومان است تنها سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان ارزش دارد و این یعنی ۴۵ درصد سرمایه در یک سال اخیر از بین رفته است این در حالی است که اگر با همین مبلغ در تهران خانه ای خریداری می شد با توجه به تورم ۱۷ درصدی ملک در تهران سرمایه این فرد بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده بود.

مطالعه بیشتر: مطلب «تنظیم قراردادهای معاملات مسکن تغییر می‌کند» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

مطلب پیشنهادی:  اجاره خانه‌های نجومی 100 میلیونی در پایتخت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …