تفاوت دو طرح مسکن دولتی در چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همانطور که می‌دانید، طرح نهضت ملی مسکن توسط مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شد؛ اما در این رابطه ممکن است ابهاماتی وجود داشته باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
طرح نهضت ملی

طرح نهضت ملی مسکن چیست؟

براساس قانون جهش تولید مسکن، متقاضیان مسکن با رعایت چهار شرط (عدم تاهل یا سرپرست خانوار بودن، عدم مالکیت بخش خصوصی، استفاده نکردن از امکانات دولتی از ابتدای انقلاب در بخش زمین و مسکن و ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا)، امکان ثبت‌نام را در سامانه دارند. برای خرید خانه در شرایط کنونی، استفاده از این طرح بسیار ثمربخش و کمک کننده خواهد بود. البته عدم وجود هر یک از این شروط پنج‌گانه موجب می‌شود که نتوانید از این طرح استفاده کنید. اگر می‌خواهید بدانید نهضت مسکن ملی چیست و با تمام مراحل آن آشنا شوید، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

حق مسکن

بعد از پایش اولیه و احراز شرایط پذیرفته‌شدگان برای مراحل دیگر پایش، به ادارات کل راه و شهرسازی استان برای بررسی سابقه ۵ سال سکونت معرفی می‌شوند. در نهایت با تایید نهایی، برای دریافت تسهیلات و همچنین باز کردن حساب مسدودی به نام خود نزد بانک تسهیلات‌دهنده معرفی خواهند شد.

نهضت ملی مسکن چیست و از چه زمانی اجرا شد؟

فخرالدین زاوه کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن در خصوص طرح مسکن دولتی می‌گوید: طرح اقدام ملی مسکن اواخر دولت روحانی و بعد از تغییر وزیر راه و شهرسازی مطرح شد. براساس این طرح قرار شد سالانه 400 هزار مسکن ساخته‌شود.

وی در ارتباط با تفاوت طرح اقدام ملی مسکن و طرح جهش مسکن بیان کرد: طرح اقدام ملی مسکن توسط دولت روحانی و طرح جهش تولید مسکن در مجلس تصویب شده ‌است. نمایندگان مجلس با این عقیده که باید سالی یک میلیون مسکن ساخته‌شود، این طرح را تبدیل به قانون کردند و در قالب یک قانون به دولت تکلیف کردند. براساس قانون نهضت ملی مسکن، ثبت‌نام کنندگان یک قرارداد دارند و با استناد بر آن، تعهدات دولت قبل به دولت جدید واگذار می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  برای خرید یک واحد 100 متری در تهران چقدر باید هزینه کرد؟

قانون جهش تولید مسکن

بر اساس گفته‌وی، در حقیقت ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن با طرح جهش تولید مسکن تفاوتی ندارد و قابل اجرا شدن است.

زاوه تصریح کرد: تجربه دنیا نشان می‌دهد دولت در بسیاری از کشورها برای تامین مسکن اقشار کم درآمد دخالت می‌کند، متاسفانه ما در دهه‌های گذشته در این حوزه خوب عمل نکرده‌ایم.

او ادامه می‌دهد: در این رویکرد می‌توان با شناسایی واجدان شرایط و گروه‌های هدف به اشکال مختلف به طور مستقیم یارانه به ایشان پرداخت و بسیاری از بخش‌های دیگر فعالیت تامین مسکن را به سایر ذی‌نفعان سپرد.

مطالعه بیشتر:  افزایش 62 هزار درصدی قیمت مسکن طی 30 سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …