افزایش 62 هزار درصدی قیمت مسکن طی 30 سال

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمارها نشان می‌دهد که قیمت مسکن از سال 72 تا سال 1400 حدود 62 هزار درصد رشد کرده که یکی از مهمترین دلایل رشد نجومی قیمت مسکن، محدودیت عرضه زمین بوده است.
قیمت اجاره بها در تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، یکی از مهمترین دغدغه‌های جوانان ایرانی در طول دو دهه اخیر مسئله تامین سرپناه به منظور شروع زندگی به حساب می‌آید، موضوعی که علاوه بر جوانان قشر عظیمی از خانوارهای فاقد مسکن و عمدتا مستاجر را نیز درگیر کرده است.

مسئله تبدیل شدن مسکن به یک تهدید معیشتی برای مردم، علت‌های فراوانی دارد. بر این اساس یکی از مهمترین عوامل تبدیل شدن خانه به یک رویا مرتبط با مسئله زمین است.

*توقف عرضه زمین و رشد 62 هزار درصدی قیمت مسکن

از ابتدای انقلاب تا پیش از شروع به کار دولت سازندگی عرضه زمین جزء لاینفک سیاست‌های مسکنی دولت‌ها به حساب می‌آمد. مسئله‌ای که سبب می‌شد، یک خانوار فاقد مسکن از پرداخت هزینه مهمترین نهاد مسکن فارغ شده و تنها هزینه ساخت واحد مسکونی را برای تامین سرپناه بپردازد.

بر اساس گزارش‌های مرکز آمار در سال 72 همزمان با سیاست توقف عرضه زمین و محدودیت‌های ایجاد شده، متوسط قیمت تمام شده مسکن در تهران معادل 51 هزار 600 تومان بود. تداوم سیاست محدودیت عرضه زمین در طول 28 سال گذشته سبب شده تا قیمت هر متر مربع سرپناه در پایتخت به 32 میلیون تومان در آبان‌ماه سال 1400 رسیده است.

با توجه به آمار مذکور، قیمت مسکن در این مدت 62 هزار درصد رشد کرده که یکی از مهمترین دلایل رشد نجومی قیمت، محدودیت عرضه زمین به حساب می‌آید.

مطلب پیشنهادی:  واکنش‌ها به ساخت شهرهای جدید تهران

قیمت نجومی مسکن

*تراکم جمعیت در تهران 9 برابر پایتخت چین

توقف عرضه زمین علاوه بر تاثیر مستقیم بر نابسامانی بازار مسکن، زمینه محدودیت توسعه افقی کلانشهرهای کشور را فراهم کرد. بر همین اساس شهرهای کشور به جای توسعه افقی به سمت توسعه عمودی و افزایش تراکم حرکت کردند. این مسئله منتهی به ایرادات جدی شهرسازی و مشکلات گسترده برای مردم شد.

بر اساس آمار مستند شهرسازی، در حال حاضر تراکم نفر در هکتار در پایتخت انگلستان برابر 60 است، اما این آمار در تهران به عدد 120 رسیده است. علاوه بر این تراکم نفر در هکتار شهر تبریز 3 برابر پایتخت ایتالیا بوده و این آمار در اصفهان نزدیک به 10 برابر پاریس است.

با توجه به تجربه‌ سیاست‌گذاری مسکن در کشور، یکی از مهمترین موانع ساماندهی بازار واحد مسکونی در حال حاضر مسئله محدودیت زمین بوده و مادامی‌که عرضه زمین به همراه توسعه افقی شهرها اتفاق نیفتد، ساماندهی بازار مسکن مسئله‌ای دست نیافتنی است.

مطالعه بیشتر: مطلب «تعداد ثبت‌نامی‌های مسکن ملی به 2 میلیون نفر رسید» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…