نشانه های کاهش تورم در بازار مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس گزارشی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است؛ نشانه های کاهش تورم در بازار مسکن در آبان ماه سال 1400مشاهده می‌شود.
کاهش تورم در بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا» به نقل از مرکز آمار ایران، منظور از نرخ تورم نقطه‌ای درصد تغییر عدد شاخص قیمت مسکن، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد.

نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه ۱۴۰۰ به عدد ۲.۲۰ درصد رسیده است؛ یعنی خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران باید نسبت به آبان ۱۳۹۹، به طور متوسط ۲۰.۲ درصد بیشتر پرداخت کنند. تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل (۲۲.۴) ۲.۲ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم در بازار مسکن در آبان ماه

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به عدد شاخص ماه قبل است. در آبان ماه ۱۴۰۰ این میزان به عدد ۰، ۵- درصد رسیده است. تورم ماهانه آبان ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳.۵ درصد)، ۴.۰ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم در بازار مسکن

کاهش تورم سالانه در بازار مسکن

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه آبان ماه ۱۴۰۰ املاک مسکونی شهر تهران به عدد ۸.۵۱ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۵۹.۳)، ۷.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

مطلب پیشنهادی:  مهاجرت سرمایه‌‌گذاران ملکی به شمال کشور

شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور و به روش هدانیک محاسبه شده است. جهت محاسبه درصد تغییرات قیمت واحدهای مسکونی، شاخص قیمت نسبت به متوسط قیمت، تغییرات قیمت‌ها را بهتر نشان می‌دهد.

زیرا مشخصات واحدهای فروش رفته در دوره‌های مختلف می‌توانند تغییرات زیادی داشته باشند که در محاسبه متوسط قیمت قابل شناسایی نیستند.

به عنوان مثال، تعداد واحدهای فروش رفته نوساز در یک دوره امکان دارد بسیار بیشتر از دوره قبل باشد که در این حالت متوسط قیمت دو دوره متوالی با یکدیگر قابل مقایسه نخواهند بود.

مطالعه بیشتر: مطلب «رشد معاملات مسکن در جنوب تهران» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …