از ماجرای خانه های 25 متری تهران سوء برداشت شده؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بازار مسکن در سال‌های اخیر با شوک‌های بسیاری روبه‌رو بوده و به دلیل افزایش‌ قیمت مسکن همچنین متناسب نبودن عرضه و تقاضا در این حوزه، خرید یا اجاره مسکن برای بسیاری از خانواده‌ها به یکی از بزرگترین چالش‌ها تبدیل شده است.
خانه های 25 متری تهران

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، برای کمک به بهبود این وضعیت شهرداری تهران در سال 98 ساخت خانه‌های کوچک مقیاس یا خانه های 25 متری تهران را مطرح کرد که با واکنش‌ها زیادی مواجه شد اما آنطور که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌‌گوید از عنوان خانه های 25 متری تهران سوء برداشت شد زیرا آن عدد فقط یک مثال بود.

کاوه حاجی‌علی‌اکبری- مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: تولید مسکن در جامعه همیشه حداقل باید 5 درصد بیشتر از نیاز باشد؛ برخی کشورها مانند ترکیه و اسپانیا بیش از این 5 درصد مسکن دارند.

یکی از دلایلی که ترکیه از طریق اقامت، امکان خرید ملک می‌دهد همین مسئله است اما در تهران اختلاف معناداری بین عرضه و تقاضا وجود دارد زیرا سالانه 60 هزار مسکن تولید می‌شود در حالی که 150 هزار تقاضا وجود دارد! یعنی سالی 90 هزار به تقاضای مسکن افزوده می‌شود؛ تقاضایی که نمی‌توانیم به آن پاسخ دهیم.

تحلیل بازار مسکن تهران در 10 سال گذشته نشان می‌دهد بیشترین تمایل به خرید و بیشترین تقاضای خرید در واحدهای 50 تا 75 متری است اما مجموعه ضوابط شهرسازی باعث شده که در 10 سال گذشته میانگین مساحت واحد مسکونی در تهران از 80 به 104 متر افزایش یابد.

ماجرای خانه های 25 متری تهران

کوچک شدن مسکن به معنای کاهش کارایی آن نیست

واحد کوچک، دو مزیت دارد نخست اینکه تأمین آن یعنی خریدش راحت‌تر است چون مساحت کمتری دارد و منابع کمتری به خودش اختصاص می‌دهد و دوم اینکه با وضعیت الگوی سکونت ما انطباق بیشتری دارد.

مطلب پیشنهادی:  مسکن ارزان ۲ میلیارد تومانی

برنامه مسکن کوچک مقیاس با این هدف مطرح شد که در کنار مسکنی که به صورت رایج در شهر ساخته می‌شود و افرادی که توانایی خرید آن را دارند، امکانی برای گروه‌هایی که توان مالی کمتری دارند در همه جای شهر تأمین کنیم تا آنها نیز واحد مسکونی را متناسب با استطاعت خودشان داشته باشند.

وی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که کوچک شدن واحد مسکونی به معنای کم شدن کارایی آن نیست؛ کسی نمی‌خواهد مردم را به خانه‌های 20 و 30 متری بفرستد ما می‌گوییم هر فردی با هر توانایی مالی چه خانه 200 متری و چه خانه 50 متری، باید امکان خرید و زندگی در این شهر را داشته باشد.

از عنوان خانه های 25 متری تهران سوء برداشت شد چراکه فقط یک مثال بود؛ یعنی می‌توان در 25 مترمربع هم خانه تهیه کرد، کما اینکه نمونه‌های 7 و 12 متر مربع هم خانه طراحی شده است اما هیچگاه چنین عدد مبنایی، نه جایی نوشته و نه مطرح شد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «وام متقاضیان ساخت مسکن خود مالکی» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …