۶ فرنگی زیبا و پرخاصیت

۴
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فرنگی‎ های زیبا و پرخاصیت؟! اینجا ایران است با کلی خوراکی خوشمزه، متنوع و ارگانیک! با دلتا همراه باشید.
گوجه فرنگی

فرنگی ‎های پرخاصیت همه این جا جمع هستند!

همه می ‎دانیم که میوه ‎ها و سبزیجات با فیبر بالا خواص زیادی برای بدن دارند؛ از این میان این فرنگی ‎های مغذی و کوچولو چیز دیگری هستند؛ با مجله پیام دلتا همراه باشید.

گوجه فرنگی

خواص میوه‎ ها و سبزیجات فرنگی

اگر شما هم جزء کسانی هستید که به انواع سوپ و سالاد های رژیمی علاقه زیادی دارید، این مطلب را حتما بخوانید.

تره-فرنگی

خواص تره فرنگی

اگر می ‎خواهید از غذا های سبک اما مغذی لذت ببرید، وقت آن است که تره ‎فرنگی را به شام خود اضافه کنید. این ماده‎‎ ی غذایی از درصد زیادی آب تشکیل شده است؛ کالری خیلی کمی دارد اما حاوی مقدار زیادی فیبر است.

 لاغری و کاهش وزن

تره‎ فرنگی یکی از معدود خوراکی ‏‎های حاوی پری‎بیوتیک است؛ نوعی باکتری خوب که به جذب بهتر مواد غذایی کمک می‎کند. همچنین از فلور روده مراقبت و ترشح صفرا را تحریک می‎ کند تا هضم غذا را بهبود بخشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تره ‎فرنگی منبع بزرگ و کاملی از ویتامین A است. ویتامین محلول در چربی نیز رتینول هستند. این ماده‎ ی مغذی به سلامت چشم، قلب، استخوان‎ ها، سرماخوردگی، کم‎خونی و سرطان، کاهش کلسترول و فشار‎خون بالا کمک می‎ کند.

دیابت

تره‎ فرنگی از سبزیجات کم ‎کالری با شاخص گلیسمی پایین است که با مهار فعالیت‎ های آمیلاز مانع تبدیل کربوهیدرات ‎های پیشرفته به قند می‎شود و قند خون را کاهش می‎ دهد.

این ماده مغذی حاوی آلیسین نیز است که خطر ابتلا به سندروم متابولیک و نوروپاتی دیابتی را کاهش می ‎دهد.

سلامت قلب

تره ‎فرنگی حاوی مقادیر فراوانی کمپفرول است، این فلاونوئید باعث تولید اکسید نیتریک در بدن می‎ شود که به آرام ‎سازی و کاهش فشار روی رگ‎ های خونی کمک می‎ کند.

کم‎ خونی

تره ‎فرنگی منبع خوب آهن و ویتامین‎ های B است که برای سنتز سلول ‎های خونی ضروری بوده است و به درمان کم‎ خونی کمک می ‎کنند.

کاهش کلسترول

فیبر موجود در تره ‎فرنگی نقش مهمی در کاهش کلسترول بد خون دارد و تولید کلسترول در کبد را کم می ‎کند.

سرماخوردگی

روغن ‎های فرار موجود در آب تره ‎فرنگی تاثیر مثبت روی دستگاه تنفسی می ‎گذارند و به کاهش علائم آنفلوآنزا، سرماخوردگی و تب یونجه کمک می ‎کنند.

پاکسازی پوست

تره‎ فرنگی دیورتیک طبیعی و منبع غنی ویتامین C و آنتی‎اکسیدان‎ ها است که با سم ‎زدایی و پاکسازی بدن، پوست را سالم و درخشان می ‎کند.

نخود-فرنگی

خواص نخود فرنگی

نخود‎‎فرنگی یا نخود سبز، حاوی آمینو‎‎اسید های ضروری، سیستئین و لیسین هستند. نخود سبز یا نخود‎فرنگی شامل بسیاری از مواد مغذی ضروری مثل ویتامین B، ویتامین E، نشاسته، چربی ‎ها و پروتئین‎ ها است.

این ماده مغذی خواص زیادی برای بدن دارد:

مدیریت و کنترل وزن

نخود‎فرنگی چربی بسیار کمی دارد و کم‎ کالری است؛ از این رو، اغلب در رژیم ‎های گیاهخواری و نیز رژیم ‎های غذایی غیر گیاهخواری وجود دارند.

 این ماده مغذی به عنوان یک منبع سلامتی خوبی در نظر گرفته می ‎شود. در مقایسه با لوبیا، نخود‎فرنگی کالری بسیار پایینی دارد. نخود‎فرنگی حاوی مقدار بسیار عالی فیبر و ویتامین است.

جلوگیری از پوکی استخوان

نخودفرنگی برای استخوان ‎ها مفید است.

 نخود غنی از ویتامین K و D است که به جذب کلسیم و به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می ‎کند و باعث تقویت استخوان‎ ها می‎ شود. ویتامین K موجود در نخودفرنگی از بیماری ‎هایی مثل ورم مفاصل و آلزایمر جلوگیری می‎ کند.

مقابله با پیری

نخود‎فرنگی در مقابله با پیری پوست هم مفید خواهد بود. آنتی ‎اکسیدان ‎هایی که در آن وجود دارند؛ مثل فلانوئید ها، کاتچین، اپیکاتچین، کاروتنوئید، آلفا‎کاروتن و غیره برای جلوگیری از فرایند پیری پوست مفید هستند.

مفید برای بینایی

استفاده از نخود‎فرنگی برای افرادی مفید است که چشم‎ شان مشکل دارد. نخود‎فرنگی مقدار مناسبی از آنتی‎ اکسیدان‎ های فلانوئیدی دارد؛ مثل لوتئین، کاروتن، زیکسانتین و نیز ویتامین A.

ویتامین A یکی از مواد مغذی ضروری است که برای حفظ سلامت غشای مخاطی، پوست و دید چشم ضروری است.

کنگر-فرنگی

خواص کنگر فرنگی

کنگر فرنگی که آن را با نام آرتیشو (Artichoke) نیز  آن را می‎ شناسند، در قدیم جزء سبزیجات مصرفی قشر مرفه بوده است و امروزه نیز از سرگل، برگ، هاگدان و ساقه کنگر فرنگی در سوپ، مربا، خورشت و سالاد استفاده می‎ شود.

مفید برای کبد

یکی از مهم ترین و شناخته‎ شده ‎ترین خواص کنگر فرنگی کمک به درمان اختلالات کبدی نظیر درمان نارسایی‎ های کبد، یرقان، بیماری ‎های مربوط به کمبود آلبومین و … است.

درمان دیابت

کمک به پیشگیری و درمان دیابت نوع غیر وابسته به انسولین، از فواید دارویی مصرف کنگر فرنگی است.

زیبایی پوست

از دیگر خواص کنگر فرنگی استفاده موضعی از آن به منظور درمان ریزش مو، رفع بوی زیر بغل و خارش است.

سلامت قلب

کاهش چربی خون و پیشگیری از حوادث قلبی- عروقی از خواص کنگر فرنگی است. در حقیقت، ماده سینارین که در عصاره برگ کنگر وجود دارد، باعث کاهش کلسترول خون می‎ شود.

هویج-فرنگی

خواص هویج فرنگی

با خواص بی ‎نظیر هویج ‎فرنگی آشنا شوید:

درمان لک پوست

با خوردن آب هویج می‌ توانید جای لک وخراش پوست خود را از بین ببرید. پوره هویج هم برای این کار مناسب است.

تقویت موی سر

خوردن آب هویج یکی از بهترین راه ‎های تقویت موی سر است؛ زیرا ویتامین و املاح زیادی در آن موجود است که همگی برای تقویت موی سر مفید هستند. ویتامین C و E موجود در هویج‏‏‎ فرنگی به بهبود جریان خون در کف سر کمک می‎کند و مانع ضعیف شدن مو ها و سفید شدن آنها می‌‌شود.

سرشار از کلسیم

هویج دارای کلسیم زیادی است که برای رشد استخوان ‎ها در کودکان و زنان موثر است.

سلامت چشم

ویتامین A زیادی در هویج وجود دارد، همچنین آنتی ‎اکسیدان‎ های مختلفی در این میوه وجود دارد که باعث می‎شود تا سلامت پوست و چشم شما حفظ شود.

منبع غنی آنتی ‎اکسیدان

هویج سرشار از آنتی ‎اکسیدان است، این امر باعث می ‎شود تا خواص ضد سرطانی هویج حفظ شود. اگر می ‎خواهید از سرطان پیشگیری کنید، هویج ‎فرنگی میل کنید.

گوجه-فرنگی

خواص گوجه فرنگی

گوجه ‎فرنگی منبع غنی از ویتامین A  C و فولیک اسید است. این ماده‎ ی مغذی دامنه‎ ی گسترده‎ ای از فواید تغذیه ‎ای دارد و به داشتن آنتی ‎اکسیدان – لیکوپن – لیپوئیک اسید – فولیک اسید و لوتین معروف است.

گوجه‎ فرنگی و سرطان پروستات

براساس تحقیقات و مطالعات دانشمندان، در گوجه‎‏ فرنگی با ایجاد حفاظت اپیدمیلوجیکال درصد ابتلا به سرطان پروستات کاهش پیدا  می‎ کند.

درواقع، مصرف فراوان چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را افزایش می‏‎ دهد. مصرف سبزیجات یا رنگدانه ‎های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد.

توت-فرنگی

خواص توت فرنگی

محافظت از بیماری قلبی و انواع سرطان

توت ‎فرنگی بیشتر برای سلامت و زیبایی پوست شناخته شده است؛ این در حالی است که اکثر پزشکان متخصص مصرف توت ‎فرنگی را برای پیشگیری و حتی کاهش بیماری‎ های قلبی هم توصیه می‏‏‎ کنند؛ زیرا  آنتی ‎اکسیدان‎ ها و پلی ‎فنل‎ ها در توت‎ فرنگی باعث می‎ شود که از سلامت قلب محافظت کند و می ‎تواند مانع بروز انواع مختلف سرطان شود.

سرشار از ویتامین C

 ویتامین C موجود در توت ‎فرنگی به سلامت پوست و مو نیز کمک خواهد کرد؛ همچنین، فیبر موجود در آن باعث لاغری و بهبود عمل هضم خواهد شد.

درواقع، توت‎ فرنگی منبع فوق ‎العاده ‎ای از ویتامین C و فیبر است که هر دوی آنها برای محافظت در برابر سرطان‎ های مری و کولون و مفید هستند. خواص ضد سرطانی توت‎ فرنگی معروف است که می ‎تواند از سرطان‎ های پوست ریه، مثانه و سینه جلوگیری کند.

بهبود سلامت بینایی

توت‎ فرنگی با وجود آنتی ‎اکسیدان ‎هایی که دارد، برای جلوگیری از آب‎ مروارید، ماکولار و سایر بیماری‎ های چشمی بسیار مفید است.

لاغری

اسید الاگیگ و آنتی‎ اکسیدان‎ ها نقش مهمی در به وجود آمدن توت‎ فرنگی دارند که برای لاغری و کاهش وزن مناسب هستند.

مزایای توت ‎فرنگی برای آقایان

آنتی ‎اکسیدان‎ هایی که در توت ‎فرنگی وجود دارد، هر دو باعث افزایش گردش خون می‏‎ شوند که برای سلامت جنسی مفید هستند. همچنین، ویتامین C موجود در توت ‎فرنگی نیز باعث افزایش تعداد اسپرم در مردان می ‎شود.

۴ دیدگاه

  1. آقازاده

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۹:۱۷ ق٫ظ

    میوه های عالی و بهشتی اند

    پاسخ

  2. یوسفی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۴:۳۹ ب٫ظ

  3. فرهاد کرمی

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۳:۳۸ ب٫ظ

    مرسی بابت مطالب آموزندتون

    پاسخ

    • نرگس نظیف

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ در ۸:۳۵ ق٫ظ

      سپاس از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…