بازار کاشان ؛ معماری ناب کویر

۲
12
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معماری سنتی ایرانی یکی از ویژگی‎های منحصربه‎فرد بافت شهری ایران است.
بازار کاشان

بازار کاشان ، معماری ناب کویر است که می‎توان آن را یکی از زیباترین بازارهای سنتی در ایران و جهان دانست. این بنای قدیمی از  خیابان بابا افضل آغاز می‎شود و تا دروازه دولت امتداد دارد. بسیار پررونق است و فضاهای معماری بی‎نظیرش هر بیننده را به یاد روزگاران گذشته و معماری آن زمان، می‎اندازد. بازار کاشان در تاریخ ۸ شهریور ۱۲۵۵ با شماره ۱۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بازار شباهت زیادی با دیگر بازارهای سنتی استان اصفهان دارد.

این بازار سرپوشیده، سرشار از شگردهای معماری سنتی و کهن ایران است که نزدیک به ۳۰۰۰ متر طول دارد. طاق‎های چشمه‎ای و گنبدی‎شکل در چهارسوق‎ها، کاروان‎سراها و سـراهـای این بازار، نـورگیـرهـای دایره‎ای دارند.

عمر این بازار زیبا، به دوره آق‎قویونلو می‎رسد و حک شدن تاریخ ۸۸۸ هجری بر سردر چوبی سرای زغال‎فروش‎ها، نشان از قرن چهار و پنج هجری در پیشینه تاریخی آن دارد.

بازار کاشان

بناهای تاریخی بازار کاشان شامل: مسجد میدان میرعماد، کاروان‎سرای میرپنج، زغالی‎ها، غفارپور، رباط، بروجردی‎ها، نراقی‎ها، تیمچه معروف امین‎الدوله در بازار میان‎چال، تیمچه بخشی، تیمچه سیدآقا، تیمچه صباغ، آب‎انبار بالابازار، آب‎انبار درزنجیر، حسینیه سوراخ‎ریسمان، مسجد کفش‎دوزها، مسجد بالابازار و مسجد طمقاچی‎ها نیز می‎شود.

با توجه به  شرایط اقلیمی و آب‎وهوای کاشان که بیابانی، گرم و خشک است، خشت خام و آجر و ملات، مصالحی هستند که بیشترین کاربرد را در ساخت این بازار داشته‎اند. همچنین، در سردرها و چفت‎وقوس درهای آن، چوب به کار رفته و از گچ و کاهگل به‎عنوان روکش بنا استفاده شده است.

بازار کاشان

از مهم‎ترین بناهایی که در این بازار وجود دارد بازار نوی مسگرها و فرخ‎خان‎امین‎الدوله‎ غفاری بوده است، که به‎سبب طراحی خاص خود، در ایران نظیر نداشته است.

این بازار، در دوره صفویه اوج گرفت و تاجران و جهانگردان بسیاری در آن تجارت می‎کردند. بازاری که امروز در کاشان می‎بینیم، در دوره قاجار بازسازی شده است.

۲ دیدگاه

  1. اسکندری

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۳۰ ب٫ظ

    perfect

    پاسخ

  2. ابراهیمی

    ۲ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

    کاشان هم مثل هر جای دیگر ایران ارزش گشتن دارد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…